Wij hebben ervaring met het ontwerpen van publicatieklare procedures en grafieken.

MovingDot beschikt over een team van gecertificeerde Flight Procedure Designers (PANS-OPS experts), AIS/AIM specialisten en operationele experts (luchtverkeersleiders en GA/commerciële piloten). Met dit team, ondersteund door andere MovingDot-experts op het gebied van luchtruimontwerp, veiligheid, ATM en data-analyse, bieden we een breed scala aan diensten op het gebied van luchtruim en vluchtprocedures. Dit varieert van de ontwikkeling van operationele concepten, nieuwe vliegprocedures en luchtruimstructuren, waaronder luchtvaartkaarten, tot luchtvaartstudies en implementatieadvies. 

De ontwerp- en ontwikkelingsprocessen van MovingDot voldoen aan de EU 2017/373 en zorgen ook voor volledig ICAO Doc 9906-compatibele ontwerpprocessen en producten. Onze experts hebben een grondige kennis van relevante standaarden (ICAO Annex 4, 14, 15, Doc 8168, Doc 10066, etc.) en zijn getraind in FPDAM- en PDToolkit- ontwerpsoftwarepakketten. Beide ontwerptools zijn ontwikkeld in overeenstemming met ICAO Doc 9906 Vol. III.  

Onze PANS-OPS-experts werken in teams van minimaal twee, waarbij een derde expert wordt betrokken om een onafhankelijke IFP-ontwerpbeoordeling uit te voeren, zoals vereist als onderdeel van de grondvalidatie. Bij het ontwerp van vliegprocedures wordt een safety by design-concept toegepast, waarbij een veiligheidsexpert bij het ontwerpproces wordt betrokken. Dit maakt het mogelijk om veiligheidsaspecten vroeg in het project aan te pakken en het ontwerp te beïnvloeden voor een veiligere bedrijfsvoering. Op projectbasis zijn onze operationele experts betrokken bij de verschillende ontwerpfasen, waarbij ze de verschillende kennis- en ervaringsgebieden combineren om de vliegveiligheid en efficiëntie te vergroten. Onze AIS-experts/cartografen leveren ICAO-conforme luchtvaartkaarten die klaar zijn voor publicatie in elke (e)AIP. Zij kunnen luchtvaartkaarten en luchtvaartinformatie aanleveren in het meest geschikte formaat: PDF of CAD (.dwg ) voor de kaarten, en AIXM 5.1 of shape files (.shp ) of andere GIS-formaten voor de luchtvaartgegevens. 

Kwaliteitsverzekering  

MovingDot werkt volgens interne processen die voldoen aan ICAO Doc 9906 (Flight Procedure Design Quality Assurance-normen) en de EU 2017/373. We beschikken over een team van vliegprocedureontwerpers die voldoende zijn opgeleid om te ontwerpen volgens de criteria van ICAO Doc 8168 Vol II (PANS-OPS). MovingDot is de eerste gecertificeerde Flight Procedure Design Service Provider en door de Nederlandse Burgerluchtvaartautoriteit volgens de regelgeving van EASA (conform Uitvoeringsverordening 2020/469).  

De kwaliteit van het ontwerpwerk voor vluchtprocedures dat onder de verantwoordelijkheid van MovingDot wordt uitgevoerd, is gewaarborgd door het bedrijfsbrede kwaliteitsmanagementsysteem van MovingDot (ISO9001:2015 gecertificeerd), de passende (continue) opleiding en training van het personeel van MovingDot en door het volgen van de processen en richtlijnen zoals vastgelegd in de MovingDot Flight Procedure Design-handleiding, ontwikkeld conform ICAO Doc. 9906 Vol. I en Uitvoeringsverordening 2020/373 van de Commissie (bijlage III, deel-ATM/ANS en bijlage XI, deel-FPD). 

Het portfolio van MovingDot 

Een selectie uit ons portfolio met betrekking tot het ontwerp van vliegprocedures omvat onder meer de volgende projecten: 

  • Ontwerp van RNP-benaderingen voor Amsterdam Schiphol Airport (EHAM) in Nederland 
    • EHAM RNP RWY 22 (2018) 
    • EHAM RNP RWY 06, 18C, 24, 36R (2019) 
    • EHAM RNP RWY 04, 09, 18R, 27, 36C (2021) 
  • Herontwerp van standaard vertrekroutes (SID's) voor Amsterdam Airport Schiphol (EHAM) RWY 36L in Nederland
    • Juni 2022 - loopt nog
  • Ontwerp van RNP-benaderingen voor Maastricht Aachen Airport (EHBK) RWY 21 in Nederland (oktober 2019 – mei 2022)
  • Ontwerp van RNP-benaderingen voor Maastricht Aachen Airport (EHBK) RWY 03 in Nederland (oktober 2019 – lopende; verwachte implementatiedatum: 2024) 
  • Ontwerp van nachtaanvliegroutes voor Amsterdam Schiphol Airport (EHAM) in Nederland 
    • EHAM RNAV naar RNP RWY 18C (NIRSI 1D), EHAM RNAV naar ILS RWY 18C (NIRSI 1E) (2020) 
    • EHAM RNAV naar RNP RWY 18R (NIRSI 1R) (2021)  
  • Ontwikkeling van een nieuw operationeel concept met gedeconflicteerde SID's & STAR's en nieuwe VFR-procedures voor de drie luchthavens in de Curaçao FIR (Queen Beatrix International Airport – Aruba, Hato International Airport – Curaçao, Flamingo International Airport – Bonaire) 
    • WP1: ontwerp van vluchtprocedures (visueel en instrumentaal) voor Koningin Beatrix International Airport – Aruba (2018 – 2019) 
    • WP2: ontwerp van vluchtprocedures (visueel en instrumentaal) voor Hato International Airport – Curaçao en Flamingo International Airport – Bonaire (2019 – 2020)  
  • Ontwerp van PinS- procedures (aanloop en vertrek) voor vier landingsplaatsen op de Friese Waddeneilanden voor ANWB Medical Air Assistance (2021) 
  • VSS-beoordeling van alle instrumentvliegnaderingen in Taiwan (2018) 
  • Rationalisatie van navaids en transitie naar PBN in Nederland: minimaal operationeel netwerk (2018 – 2022) 
  • Introductie van PBN en Minimum Operationeel Netwerk op Amsterdam Airport Schiphol (EHAM) (2019-2021) 
  • Herziening en onderhoud van alle vluchtprocedures in de Curaçao FIR (Queen Beatrix International Airport – Aruba, Hato International Airport – Curaçao, Flamingo International Airport – Bonaire) (2021) 
  • ICAO Doc 8168 Vol. II compliance check van alle vliegprocedures in Nederland (2018) 
     

Aeronautical Information Management & Charting

Performance Based Navigation

Enkele voorbeeldprojecten