MovingDot bouwt mee aan de modernisering van het Nederlandse luchtruim. 

Om het luchtruim boven Nederland gereed te maken voor toekomstige behoeften, wordt het Programma Luchtruimherziening (PLRH) uitgevoerd. Het programma streeft naar een veilig, efficiënter en milieuvriendelijker gebruik van het luchtruim, toegespitst op zowel civiele als militaire gebruikers.

Het succes van het programma wordt bepaald door de samenwerking van de vijf programmapartners. De Nederlandse partners zijn LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland), CLSK (Koninklijke Luchtmacht) en MUAC (Maastricht Upper Area Control Centre) . Daarnaast speelt internationale samenwerking een cruciale rol, waarbij partners DFS (Deutsche Flugsicherung) en de Duitse luchtmacht betrokken zijn.

Source: Schetsontwerp nieuwe luchtruimindeling

Doelstellingen van PLRH

Het programma richt zich op meerdere doelstellingen die aansluiten bij zowel militaire als civiele behoeften. De primaire doelen zijn:

  • Toereikende ruimte voor Defensie: een groter aaneengesloten militair oefengebied om adequaat te oefenen met de nieuwste generatie gevechtsvliegtuigen. Dit is van direct belang voor de gevechtsgereedheid van de Nederlandse luchtmacht.
  • Minder uitstoot voor de leefomgeving en korter vliegen voor de civiele luchtvaart. De aansluitingen van het Nederlandse luchtruim op het internationale luchtruim worden hiertoe aangepast, in lijn met de doelstellingen van Single European Sky.
  • Een toekomstbestendige basis voor projecten die de leefomgevingskwaliteit rondom luchthavens verbeteren. Een belangrijk middel hierin is het structureler inzetten van continu dalen, waardoor vliegtuigen luchthavens hoger en met minder motorvermogen kunnen naderen (projecten Hoger Naderen). Hiervoor zijn vaste naderingsroutes nodig waarover continu gedaald kan worden.

Programmastructuur

Het PLRH is opgedeeld in twee onderdelen:

  • De nieuwe indeling van het luchtruim:
    Door het oefengebied van de Koninklijke Luchtmacht in het noordelijke deel van het Nederlandse luchtruim uit te breiden kan de Luchtmacht beter trainen met de F35-gevechtsvliegtuigen. Dit vereist ook aanpassing van andere delen van het Nederlandse luchtruim. Het uitgangspunt van de nieuwe indeling van het luchtruim is om zo kort mogelijk te vliegen. Dat leidt tot minder uitstoot van CO2, stikstof en overige schadelijke stoffen, waarmee het kabinet invulling geeft aan de Europese doelstellingen van Single European Sky.
  • Hoger naderen:
    Het tweede onderdeel van de luchtruimherziening zijn de projecten die het hoger aanvliegen van luchthavens mogelijk maken. Dichtbij luchthavens vermindert dit het geluid en de uitstoot van vliegtuigen. De nieuwe indeling van het luchtruim legt hiervoor de basis.

De bijdrage van MovingDot

Onze consultants en experts bieden ondersteuning op meerdere gebieden in het programma, waaronder:

  • Programmamanagement
  • Ontwikkeling van nieuwe ATM-concepten (luchtverkeersleidingsconcepten)
  • Coördineren van Real Time Simulations (RTS)
  • Veiligheidsmanagement
  • Luchtruim- en routeontwerp
  • Requirement management
  • Overleg met de omgeving

Toekomstperspectieven

Het Programma Luchtruimherziening is een ambitieuze en noodzakelijke stap om het Nederlandse luchtruim voor te bereiden op de toekomst. Door middel van nauwe samenwerking tussen nationale en internationale partners, en met de ondersteuning van gespecialiseerde adviseurs, zoals onze MovingDot consultants en experts, realiseert het programma een efficiënter en milieuvriendelijker luchtruim voor zowel civiele als militaire gebruikers, met veiligheid als hoeksteen van het ontwerp.