MovingDot speelde een instrumentele rol in het samenbrengen van zeven ANSPs – 4 civiele en 3 militaire organisaties – om de meest uitdagende issues te identificeren en zowel operationele als politieke oplossingsrichtingen te ontwikkelen.
Het Functional Airspace Block Europe Central (FABEC) is een samenwerkingsverband tussen zes staten en zeven Air Navigation Service Providers (ANSPs), opgezet om te voldoen aan het Single Eropean Sky (SES) kader van de European Commission (EC). De FABEC-partners werken samen om een performance-based route-netwerk door het grootste deel van Europa’s drukke luchtruim te verwezenlijken. De enorme verkeersdrukte en de complexe Europese verkeersstromen hebben ernstige vertragingen en de noodzaak tot omvliegen tot gevolg.
Vooral het luchtruim bij Diekirch (Luxemburg) – dat voornamelijk onder de verantwoordelijkheid van Eurocontrol Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) valt – is in het bijzonder een uitdagend gebied met vele verkeersstroom-, route- en operationele interacties met aangrenzende centers in Duitsland, België, Frankrijk en Luxemburg.
De luchtruimcomplexiteit beperkt op dit moment de capaciteit, en moet worden verminderd om groei aan te kunnen. Ook moet het luchtruim worden aangepast om ruimte te bieden aan nieuwe concepten, zoal het Point Merge System voor verkeer met bestemming Charles de Gaulle (CDG) en voor het creëren van nieuwe militaire Cross Border Training Areas (CBAs).
MovingDot speelde een instrumentele rol in het samenbrengen van zeven ANSPs – 4 civiele en 3 militaire organisaties – om de meest uitdagende issues te identificeren en zowel operationele als politieke oplossingsrichtingen te ontwikkelen. Ons vermogen om met alle managementniveaus samen te werken, in combinatie met onze operationele en analytische competenties, bleken cruciaal in de ontwikkeling van tastbare oplossingsrichtingen.
Helaas besloten de FABEC CEO’s vroegtijdig het initiatief te stoppen.