{"id":5659,"date":"2021-08-16T15:02:12","date_gmt":"2021-08-16T15:02:12","guid":{"rendered":"https:\/\/www.movingdot.nl\/?page_id=5659"},"modified":"2021-08-16T15:08:34","modified_gmt":"2021-08-16T15:08:34","slug":"introduction-of-pbn-and-minimum-operational-network-eham","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.movingdot.nl\/nl\/portfolio\/air-navigation-service-providers-ansps\/introduction-of-pbn-and-minimum-operational-network-eham\/","title":{"rendered":"Implementatie van PBN en Minimum Operational Network: EHAM"},"content":{"rendered":"
Het minimum operational netwerk (MON) is erop gericht het aantal conventionele navaids, dat nodig is als back-upinfrastructuur en back-up in het geval van GNSS-storingen, tot een minimum te beperken. In Nederland is dit programma enkele jaren geleden gestart met het uitfaseren van de eerste set navaids in mei 2019, terwijl de rest van de navaids in de Amsterdam FIR in de periode 2019-2022 geleidelijk buiten gebruik worden gesteld.<\/p>\n\n\n\n
In augustus 2021 was het de beurt aan Amsterdam Schiphol Airport (EHAM), waar de NDB-locators (CH, NV, OA) en de VORs (AMS, PAM, SPY) werden ontmanteld. Alle ILS- en DME-stations blijven in bedrijf; en de VOR\/DME's in het hele land (SPL, RTM, EEL en MAS) worden behouden als een back-up netwerk om de impact van GNSS-storingente beheren (om DME \/ DME-dekking te kunnen bieden.<\/p>\n\n\n\n