{"id":4821,"date":"2020-10-29T08:19:08","date_gmt":"2020-10-29T08:19:08","guid":{"rendered":"https:\/\/www.movingdot.nl\/?page_id=4821"},"modified":"2023-02-21T19:18:00","modified_gmt":"2023-02-21T19:18:00","slug":"flight-procedure-design-charting-support","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.movingdot.nl\/nl\/services\/design-and-development\/flight-procedure-design-charting-support\/","title":{"rendered":"Ontwerp van vliegprocedures"},"content":{"rendered":"
\n
\n

Wij hebben ervaring met het ontwerpen van publicatieklare procedures en grafieken.<\/h2>\n\n\n\n

MovingDot beschikt over een team van gecertificeerde Flight Procedure Designers (PANS-OPS experts), AIS\/AIM specialisten en operationele experts (luchtverkeersleiders en GA\/commerci\u00eble piloten). Met dit team, ondersteund door andere MovingDot-experts op het gebied van luchtruimontwerp, veiligheid, ATM en data-analyse, bieden we een breed scala aan diensten op het gebied van luchtruim en vluchtprocedures. Dit varieert van de ontwikkeling van operationele concepten, nieuwe vliegprocedures en luchtruimstructuren, waaronder luchtvaartkaarten, tot luchtvaartstudies en implementatieadvies. <\/p>\n\n\n\n

De ontwerp- en ontwikkelingsprocessen van MovingDot voldoen aan de EU 2017\/373 en zorgen ook voor volledig ICAO Doc 9906-compatibele ontwerpprocessen en producten. Onze experts hebben een grondige kennis van relevante standaarden (ICAO Annex 4, 14, 15, Doc 8168, Doc 10066, etc.) en zijn getraind in FPDAM- en PDToolkit- ontwerpsoftwarepakketten. Beide ontwerptools zijn ontwikkeld in overeenstemming met ICAO Doc 9906 Vol. III.  <\/p>\n\n\n\n

Onze PANS-OPS-experts werken in teams van minimaal twee, waarbij een derde expert wordt betrokken om een onafhankelijke IFP-ontwerpbeoordeling uit te voeren, zoals vereist als onderdeel van de grondvalidatie. Bij het ontwerp van vliegprocedures wordt een safety by design-concept toegepast, waarbij een veiligheidsexpert bij het ontwerpproces wordt betrokken. Dit maakt het mogelijk om veiligheidsaspecten vroeg in het project aan te pakken en het ontwerp te be\u00efnvloeden voor een veiligere bedrijfsvoering. Op projectbasis zijn onze operationele experts betrokken bij de verschillende ontwerpfasen, waarbij ze de verschillende kennis- en ervaringsgebieden combineren om de vliegveiligheid en effici\u00ebntie te vergroten. Onze AIS-experts\/cartografen leveren ICAO-conforme luchtvaartkaarten die klaar zijn voor publicatie in elke (e)AIP. Zij kunnen luchtvaartkaarten en luchtvaartinformatie aanleveren in het meest geschikte formaat: PDF of CAD (.dwg ) voor de kaarten, en AIXM 5.1 of shape files (.shp ) of andere GIS-formaten voor de luchtvaartgegevens. <\/p>\n\n\n\n

Kwaliteitsverzekering <\/strong> <\/p>\n\n\n\n

MovingDot werkt volgens interne processen die voldoen aan ICAO Doc 9906 (Flight Procedure Design Quality Assurance-normen) en de EU 2017\/373. We beschikken over een team van vliegprocedureontwerpers die voldoende zijn opgeleid om te ontwerpen volgens de criteria van ICAO Doc 8168 Vol II (PANS-OPS). MovingDot is de eerste gecertificeerde Flight Procedure Design Service Provider en door de Nederlandse Burgerluchtvaartautoriteit volgens de regelgeving van EASA (conform Uitvoeringsverordening 2020\/469).  <\/p>\n\n\n\n

De kwaliteit van het ontwerpwerk voor vluchtprocedures dat onder de verantwoordelijkheid van MovingDot wordt uitgevoerd, is gewaarborgd door het bedrijfsbrede kwaliteitsmanagementsysteem van MovingDot (ISO9001:2015 gecertificeerd), de passende (continue) opleiding en training van het personeel van MovingDot en door het volgen van de processen en richtlijnen zoals vastgelegd in de MovingDot Flight Procedure Design-handleiding, ontwikkeld conform ICAO Doc. 9906 Vol. I en Uitvoeringsverordening 2020\/373 van de Commissie (bijlage III, deel-ATM\/ANS en bijlage XI, deel-FPD). <\/p>\n\n\n\n

Het portfolio van MovingDot<\/strong> <\/p>\n\n\n\n

Een selectie uit ons portfolio met betrekking tot het ontwerp van vliegprocedures omvat onder meer de volgende projecten: <\/p>\n\n\n\n